Tuesday, October 13, 2009

WaNIta Mewarnakan Rambut

Soalan: Suami saya meminta agar saya mewarnakan rambut. Dia sukakan warna berambut perang, sedangkan saya berambut hitam. Boleh saya mewarnakan rambut dengan pewarna yang ada di pasaran bagi memenuhi hasratnya?.span>

Jawapan: Puan amat digalakkan mewarnakan rambut dalam keadaan yang disebut di atas. Puan memperolehi pahala jika melakukan sebagai mentaati suami dalam perkara yang baik untuk rumahtangga.
Mewarna adalah diizinkan dalam Islam, bahkan RasuluLah pernah menggalakkannya bagi menyanggahi iktikad Yahudi dan Kristian pada zaman tersebut yang menganggap mewarna rambut yang beruban sesuatu yang salah dalam agama.
Dalam hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan Muslim, RasuluLah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya Yahudi dan Nasrani tidak mewarnakan rambut, maka berbezalah dengan mereka”. Berdasarkan hadith ini, para ulama menyatakan disunatkan bagi mereka yang beruban mewarnakan rambutnya. Cuma dalam hadith yang sahih seperti yang diriwayatkan al-Imam Muslim baginda menyebut mengenai mewarna rambut : “Hindarilah warna hitam”. Ini bagi mengelakkan orang yang dah lanjut usia menipu orang lain tentang hakikat dirinya.
Adapun puan yang bertanya boleh mewarnakan rambut dengan apa warna yang disukai suami puan. Hadith-hadith tidak pernah mensyaratkan jenis pewarna tertentu seperti inai atau tumbuh-tumbuhan yang lain. Maka pewarna yang ada di pasaran selagi tidak meninggalkan kesan najis dan mencegah air sampai ke rambut boleh digunakan.


Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

HUKUM menggunakan Wangian Alat Sulit Wanita

Hukum Menggunakan Wangian Anggota Sulit Wanita?

Soalan: Dr, apakah perlu seorang wanita ketika mandi wajib selepas haid menggunakan wangian pada farajnya, seperti yang pernah saya dengar. Atau memadai sekadar dilalukan air sahaja?
Jawapan: Pada asalnya, seorang wanita yang mandi wajib selepas haid itu memadai dengan membersihkan anggotanya terutama faraj atau alat sulitnya, kemudian dipastikan air meratai tubuhnya. Namun hadith Nabi s.a.w juga menunjukkan menggunakan wangian pada tubuh dan faraj semasa mandi wajib adalah disunatkan.
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ أَسْمَاءَ سَأَلَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ غُسْلِ الْمَحِيضِ فَقَالَ تَأْخُذُ إِحْدَاكُنَّ مَاءَهَا وَسِدْرَتَهَا، فَتَطَهَّرُ فَتُحْسِنُ الطُّهُورَ، ثُمَّ تَصُبُّ عَلَى رَأْسِهَا فَتَدْلُكُهُ دَلْكًا شَدِيدًا، حَتَّى تَبْلُغَ شُؤُونَ رَأْسِهَا ثُمَّ تَصُبُّ عَلَيْهَا الْمَاءَ ثُمَّ تَأْخُذُ فِرْصَةً مُمَسَّكَةً فَتَطَهَّرُ بِهَا، فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: وَكَيْفَ تَطَهَّرُ بِهَا؟ فَقَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ تَطَهَّرِينَ بِهَا؟! فَقَالَتْ عَائِشَةُ: كَأَنَّهَا تُخْفِي ذَلِكَ. تَتَبَّعِينَ أَثَرَ الدَّمِ. وَسَأَلَتْهُ عَنْ غُسْلِ الْجَنَابَةِ، فَقَالَ: تَأْخُذُ مَاءً فَتَطَهَّرُ فَتُحْسِنُ الطُّهُورَ أَوْ تُبْلِغُ الطُّهُورَ، ثُمَّ تَصُبُّ عَلَى رَأْسِهَا فَتَدْلُكُهُ حَتَّى تَبْلُغَ شُؤُونَ رَأْسِهَا، ثُمَّ تُفِيضُ عَلَيْهَا الْمَاءَ. فَقَالَتْ عَائِشَةُ: نِعْمَ النِّسَاءُ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ لَمْ يَكُنْ يَمْنَعُهُنَّ الْحَيَاءُ أَنْ يَتَفَقَّهْنَ فِي الدِّينِ
Daripada ‘Aisyah: Bahawa Asma` bertanya Nabi s.a.w. mengenai mandi wanita haid. Sabda baginda: “Hendaklah seseorang kamu mengambil air dan daun bidaranya, dia bersihkan dengan sebaiknya. Kemudian dia curahkan air ke atas kepalanya dan menggosoknya betul-betul sehingga sampai ke akar rambutnya. Kemudian dia siram ke atas kepalanya air. Kemudian dia ambil kapas yang bercampur kasturi dan dia bersihkan dengannya”. Kata Asma`: Bagaimana (cara) dia bersihkan dengannya? Sabda Nabi: Subhana Allah!! Bagaimana engkau hendak bersihkan dengannya?!!. Kata ‘Aisyah: Seakan dia menyembunyikan perkara itu (Dia memperlahankan suaranya agar hanya didengar oleh Nabi s.a.w tetapi tidak didengar oleh orang lain). (Sabda Nabi): “Engkau ikuti kesan darah”. Dia bertanya (pula) tentang mandi junub. Sabda Nabi: “Hendak dia (seseorang perempuan) mengambil air dan bertuhur (berwuduk) serta mengelokkan tuhur itu atau menyempurnAkan tuhur. Kemudian hendaklah dia curahkan air ke atas kepalanya lalu menggosoknya sehingga ke akar rambut. Kemudian dia mencurahkan air ke atasnya”. Kata ‘Aisyah: “Sebaik-baik wanita, wanita Ansar, malu tidak pernah menghalang mereka bertafaqquh dalam agama. (Riwayat al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim. Hadith di atas adalah dengan lafaz al-Imam Muslim. Juga al-Nasai dalam Sunannya, Kitab al-Taharah dan Abu Daud dalam Sunannya, Kitab al-Taharah).
Ada beberapa faedah yang boleh diambil daripada hadith ini, antaranya RasululLah membenarkan Asma bertanya persoalan yang agak peribadi bagi wanita. Ini menunjukkan guru atau tokoh agama tidak boleh menghalang persoalan-persoalan yang sedemikian jika tujuannya adalah untuk ilmu menimba pengetahuan. Tidak perlu malu dalam masalah hukum-hakam syarak. Juga, hadith ingin mengingatkan haid biasanya meninggalkan kesan bau yang kurang enak pada wanita, maka mereka disuruh menggunakan bahan-bahan yang menghilangkan kesan tersebut. Penggunaan apa-apa bahan samada bersifat tradisi atau moden yang membantu menghilangkan kesan tersebut, adalah menunaikan tuntutan hadith. Maka wanita disunatkan mencari wangian ketika mandi wajib untuk membersih dan mewangikan tubuh juga faraj atau alat sulit mereka.
Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin